12 gratisverktyg för marknadsförare som (precis som jag) tror att de kan göra allt själva

Som konsultbolag borde vi kanske förespråka att man ska ta hjälp av experter så att man själv kan fokusera på sin kärnverksamhet och det man själv brinner för. Men samtidigt är det så kul att man idag kan göra saker själv som för bara 20 år sen var omöjligt:)

Här har vi därför samlat en del fiffiga verktyg och tjänster som vi som marknadsföringsbyrå använder oss av och som gör att man kan göra väldigt mycket på egen hand. Alla tjänster och verktyg nedan har en gratisversion så det är lätt att komma igång. Håll till godo och låt kreativiteten flöda! Men kom ihåg att tid också är pengar, det kan ibland vara billigare och effektivare att anlita en byrå… Och då finns vi här för dig;)

WordPress. WordPress är publiceringsverktyget som majoriteten av alla hemsidor i världen är byggda på. Bland annat denna. Vi har faktiskt byggt vår sajt utan att skriva en enda rad kod, det är lite pilligt och en del att lära sig men det går att få till en schysst sajt helt utan förkunskaper med lite tålamod och Googlingskunskaper. För transparensens skull ska sägas att vi köpt något enstaka plugin men kostnaden är inte mer än någon tusenlapp per år. 

Mailchimp. Mail är mer eller mindre det enda som så gott som alla använder dagligen i Sverige (luddig mening?:)). Läs gärna mer om mailanvändningen på svenskarnaochinternet.se. Nyhetsbrev är dessutom en ägd kanal vilket gör att ingen utomstående kan vrida på en algoritm som innebär att dina mail inte längre kommer fram. Så är nämligen fallet med exempelvis sociala medier. Mailchimp är gratis upp till 2000 prenumeranter. Du får stå ut med en liten logga i botten på mailen men det kanske det kan vara värt, gratis är ju gott:) Det finns även prisvärda premiumalternativ. 

Hubspot. CRM, mail annonser mm. Det råder ingen tvivel om att gubbarna och gummorna på Hubspot har tänkt till. Även här är många av tjänsterna gratis för små bolag (inte testperiod, utan gratis för alltid). Men om ditt bolag växer eller om man vill köpa premiumtjänster får man betala en peng per månad. Hubspot är ett CRM verktyg som är gratis, som i alla CRM-verktyg kan du samla alla kontakter, lägga in offerter och affärer. Du kan även arbeta med leadagenerdrering genom maillistor och riktade annonser mot dina besökare. Nackdelen är att gränssnittet är på engelska vilken kan göra det lite mer svårarbetat. Vi använde själva Hubspot. Jag skulle säga att Hubspot lämpas sig perfekt för små till medelstora bolag, speciellt bolag inom B2B.  

Vectr. Att skapa utmärkande och unik design är inget man gör i en handvändning men om man inte har en designer i företaget kan det lätt bli kostsamt om man ska ringa byrån så fort man vill lägga in en logga på en bild eller beskära ett foto. Då är vectr ett schyst verktyg, bara att skapa ett konto och börja kreera, allt sparas dessutom i molnet så du vet var du har filerna. Vår logga är förvisso inte avancerad men den är gjord för hand i Vectr. 

Pixabay och unsplash. Händer det att du saknar bilder till en presentation eller en hemsida? Dessa två sajter erbjuder mängder av bilder helt gratis, credda gärna fotografen men i de flesta fallen är det inget krav. Behöver du högupplösta bilder får man betala en slant men för digital publicering duger gratisupplösningen. 

Canva. Redigering av bilder och grafisk design direkt i mobilen även PS express som är app versionen av Photoshop har en del färdiga layouter, både finns i gratisversion. 

Repost app. Vill du kunna reposta dina följares bilder på Instagram? Här har du en enkel app för just det ändamålet. Kom ihåg att alltid fråga upphovsmannen om det är ok innan. I premiumversionen som kostar 50 spänn för en livstid blir du av med den lilla ”Repost-rutan” i hörnet. Att reposta följares bilder är ett bra sätt att få innehåll, skapa engagemang och effektivisera delar av sitt Instagramflöde. 

Survey monkey. Har du någonsin haft förutfattade meningar om vad dina kunder efterfrågar? Eller kanske undrat vad de tycker utan att kunna fråga på ett öppet och oberoende sätt? Survey Monkey är ett verktyg för att enkelt och smidigt skapa enkäter som du kan dela via mail, sociala medier, hemsida etc. Med bättre kundförståelse blir du troligen mer kundorienterad, fattar bättre beslut och på sikt mer lönsam, det är inget att tveka över, in och skapa ett konto redan idag! Gratis att komma igång och premiumversionerna kostar några tusenlappar per år. 

Google Analytics. Att det idag finns ett verktyg som följer din sajts funktionalitet in i minsta detalj och ger dig mer data om dina användare än du (i de flesta fall) någonsin kunnat drömma om, det är inget annat än fantastiskt! Några av våra favoriter i Analytics:

  1. Antalet unika besökare (Nya användare) (såklart)
  2. Genomsnittlig sessionstid (hur länge stannar era besökare på sajten)
  3. Förvärv (hur hittade era besökare till er sida), extra intressant tycker vi att det blir när du tittar under sököversikt och hänvisningar. Undrar du varför? Maila så kan jag berätta mer:)
  4. Beteende – Alla sidor. Här ser du antalet besökare för varje enskild sida av er sajt. 

Med dessa nyckeltal får man en bra första bild av hur sajten fungerar och används, men vad som är viktigt varierar självklart från varje företag och sajt.  Nästa steg skulle kunna vara att sätta mål, nörda ner sig i webbplatshastighet och målgrupper där du bland annat kan se geografisk och demografisk data samt intressekategorier för dina besökare. 

Google search console. För den som vill förstå och förbättra sin sökmotoroptimering hos Google är Searche Console ett måste! Glimrande insikter och spännande mätetal som är farligt beroendeframkallande för dig med tävlingsinstinkt. 

Sökordsplaneraren i Google Adwords. Lysande verktyg för att få förståelse för användarnas beteende samt få en bild av vilka sökord du ska fokusera på i din Sökoptimering.. Och givetvis även för att skapa bra Adwordskampanjer:)

Bokio. Bokföring automatiserad, digital och gratis! Kan det bli bättre? Har inget med marknadsföring att göra men genom att använda Bokio sparar ni pengar som ni kan använda till just marknadsföring. 

Vill ni ha hjälp att komma igång med några av de här verktygen hjälper vi er gärna:) Tycker du att vi saknar någon tjänst? Maila mig gärna så kan vi uppdatera listan! 

marcus@fjallbyran.se 

Tack för att du läst!