Bättre paketering och lönsammare affärer för besöksnäringen

Paketering, som jag ser det, handlar om att göra det lätt för kunden att välja just er och lönsamt för dig som företagare att sälja.

Som jag pratat om i tidigare blogginlägg tycker jag att vi i besöksnäringen kan bli ännu bättre på att marknadsföra det vi faktiskt erbjuder gästen, alltså inte en ”transport från a till b” utan en ”oförglömlig resa genom orörd natur”, förstår ni vad jag menar? Det har med paketering och försäljning att göra och jag har på sistone reflekterat en del kring just paketering. Och om vi kan bli bättre på paketering och försäljning är jag säker på att vi som bransch också kan bli mer lönsamma och våga ta betalt och stå upp för vårt pris. 

”People don’t want what you make. They want what it will do for them” – Seth Godin

Hur ser egentligen köpresan ut för era gäster innan de bokar och hur kan vi som företagare och marknadsförare jobba för att påverka så att så många som möjligt ska välja oss? Nedan följer några av mina tankar och tips för bättre paketering och förhoppningvis ökad/bättre försäljning. 

13 Tips för bättre och lönsammare paketering för företag i besöksnäringen

  1. Lär känna din kund/gäst! Fråga gästen både under och efter sin vistelse för att bättre förstå dina gästers behov. Var frågvis och försök förstår varför dina kunder valde just dig och hur de hittade dig. Vilka alternativ valde de mellan? 
  2. Samarbete. Sälj varandra och använd varandras produkter/tjänster i era paket. Det finns egentligen ingen anledning att inte lokala konstnärer, mathantverkare, designers säljer och visar upp varandras produkter. Var och en får fler skyltfönster och gästen/kunden får en enklare och bättre köpresa som troligen leder till merförsäljning. 
    1. Likaså restauranger kan bjuda varandra på lite marknadsföring. De dagar ni har stängt rekommenderar ni en annan restaurang i närheten. Du som har lunchöppet kanske har ett samarbete med en kvällsrestaurang. 
    2. Restaurangen kanske också har ett butikshörn med lokala delikatesser från bygdens mathantverkare. Likaså har mathantverkarna menyer att dela ut samt info om sina favoritrestauranger i området. 
  3. Recensioner och rekommendationer. enligt McKinseys customer Journey påverkas våra beslut i stor utsträckning av kontakt eller info från tidigare kunder, exempelvis mun till mun eller recensioner. Vi konsumenter litar också i större uträckning på ”mun till mun-rekommendationer” än det vi hör från företagsrepresentanter. 
    1. Mitt tips är därför av väva in recensioner från tidigare gäster i era säljkanaler som exempelvis på hemsidan. På det sättet skapar ni tillit och trovärdighet. 
  4. Efterfrågan på lokal produktion, förädling och lokala upplevelser är hetare än någonsin. Detta är en trend som jag upplever har förstärkts ytterligare under Coronapandemin. Där hittar vi uttrycket ”support your local” som spred sig som en löpeld under våren. Många uttrycker en vilja och önskan att stödja lokala aktörer för att de ska överleva i en tid med ekonomisk osäkerhet. 
  5. Äkta & genuint. Autencitet! Jag upplever att allt fler vill ta sig bortanför de stora attraktionerna, man vill prata med ”riktiga människor” och lära känna lokalsamhället. Se till att förmedla detta både i er försäljning men ännu viktigare i ert värdskap. 
  6. Hållbarhet. Kanske känns självklart idag men tänk utifrån både miljö, samhälle och ekonomisk hållbarhet. Och var inte så blyg. Människor vill gärna få bekräftat att deras beslut är bra (eller iaf inte dåligt) för klimat och lokalsamhälle. Jag tror att många småföretagare har mycket att vinna på att (ödmjukt) berätta om de satsningar och beslut ni tagit. Vilka aktiva val ni själva gjort för att förbättra er klimatpåverkan och hur ni bidrar till det lokala samhället. Det kommer gästerna att uppskatta. Men att vara beredd att betala extra för en klimatsmart upplevelse upplever jag är fortfarande mest förunnat företag och en mer välbeställd målgrupp som kan göra det utan avkall på andra köp. Några idéer för vad ni kanske kan lyfta i nästa paketering: 
    1. Transporter och drivmedel?
    2. Medvetna och lokala inköp?
    3. Materialval (hur jobbar ni med plast exempelvis?)
    4. Kan ni beräkna klimatpåverkan? 
    5. Går en del av intäkten till lokala initiativ? (Exempelvis går en procent av Fjällbyråns omsättning till icke vinstdrivande projekt) Berätta helt enkelt om de val ni redan gjort och använd det i införsäljningen. 
  7. Lyft er Unikitet & våga stick ut! För att nå igenom bruset och faktiskt få dina potentiella gäster att stanna upp och ta till sig av ert erbjudande gäller det att vara spetsig! Sälj inte allt till alla. Var noga med vem ni riktar respektive budskap till. Det gör också att ni i nästa skede kan hitta nischade kanaler för att marknadsföra respektive paket på ett effektivt sätt. Det finns exempelvis en grupp på Facebook för människor som vill Vandra med hund, kanske en möjlighet att skapa vandra med hund-helger? 
  8. Ny kunskap! Vi är allt mer kunskapstörstande och söker ny kunskap och förståelse för hur saker och ting fungerar. Vare sig det handlar om historia, rosta kaffe eller flora & fauna vill gästerna komma hem med ny kunskap som de kan dela med kollegorna i lunchrummet. Hur kan dina gäster få med sig ny kunskap och kan du sälja den kunskapen som ett mervärde? 
  9. Friktion skapar engagemang. Vi människor vill omedvetet möta motstånd i våra val av resmål, restaurang mm. Restaurangen som endast har ett bord blir full direkt oavsett pris. Upplevelsen som ligger eländigt till och som kräver en lång dagsmarsch blir en snackis för att nästan ingen kan ta sig dit. 
  10. Samskapande. Konsumenter vill samskapa med företag. Det kan vara möjligheten att få vara med och ta fram en ny produkt eller att få sätta ihop något som känns eget. Hjälp besökare att skapa själva, där både skapandet och slutresultatet blir en del av upplevelsen. På Persåsen får konferensdeltagarna även möjlighet att vara med i snickeriet. På vissa restauranger och matevent kan gästerna själva vara med och laga maten eller kanske plocka maten i form av svamp eller liknande.
  11. Måltidsupplevelser är en reseanledning och blir en större del av en destinations attraktion. Paketera det ni gör med mat så är ni ett steg närmre succé! Givetvis ska maten maten vara lokal:) 
  12. Gör det själv. I Coronapandemins tidsålder är gästen beredd att exempelvis köpa matkassen av dig med ett recept men själva stå för arbetet att tillaga maten.
  13. Skapa en Once in a life time experience! Våga experimentera med nya koncept och platser. Tillfälliga händelser som endast äger rum under en begränsad tid står högt i kurs och ger upplevelser en mer unik känsla då det inte går att komma tillbaka. Du får dessutom möjlighet att testa dig fram vilket kommer leda till personlig utveckling och bättre förståelse för enda kunders behov. 

Jaha ni, det här var en del av de tankar som snurrat genom mitt huvud på sistone:) Jag skulle verkligen uppskatta om jag kunde få höra era tankar, kanske har ni exempel från verkligheten som antingen bekräftar eller bevisar motsatsen.. Hör gärna av er med egna reflektioner🙏

Fjällbyrån vill bidra till att utveckla er lokala besöksnäring

Vi har ett flertal upplägg på seminarier och workshops som vi kan hålla (på plats eller digitalt) för att inspirera och bidra till utveckling av besöksnäringen på just er ort. Vi skulle älska att höra från er!

Läs även:

Platsmarknadsföring på fjällvis

Fjällhälsningar
Marcus Ståhl

Foto: Destination Vemdalen, Karl Vertergård