Ett gratisverktyg från Google som ger dig insikter och ny kunskap om din målgrupp och deras beteende på din hemsida

Att arbeta med dataanalys och utvärdering av företagets hemsida är ett väldigt bra verktyg för att förstå dina kunder och deras sökbeteenden och behov. Google har därför utvecklat Google Analytics som de erbjuder helt gratis, men ni ska ha i åtanke att de precis som alla andra vill ta igen det de förlorar på gungorna när du sedan vill åka karusell:) Karusellen i detta fall kan exempelvis vara Google Ads.

NU KÖR VI!

Google Analytics är egentligen ett väldigt avancerat system och mängden inställningar gör att även jag blir förvirrad emellanåt. Det är därför omöjligt för mig att visa alla funktioner men jag ska visa några grundläggande rapporter och nyckeltal som gör att ni förhoppningvis kommer igång och sen kan lära er mer!

Bilden nedan visar några av de viktiga insikter som man kan få med sig av att ha koll på sin data, detta genom att endast klicka runt i Analytics standardrapporter.

Sökmotoroptimering

Sökmotoroptimering ligger oss varmt om hjärtat, för att du ska kunan utvärdera och följa din data är Google Analytivcs (och Google Search Console) en förutsättning för att du ska kunna fatta kloka beslut och prioritera era insatser. Börja därför med Analytics, sen är det dags att börja optimera er hemsida och öka trafiken:) Här hittar ni min guide till sökmotoroptimering om ni vill läsa mer.

Kom igång med Google Analytics

För att kunna komma igång med Google Analytics måste du först och främst starta ett konto men sen gäller det att koppla din hemsida till Google Analytics. Det gör du genom att att klistra in en liten kodsnutt som du får av Google. Exakt hur du gör det på din hemsida är svårt att beskriva då det varierar från olika publiceringsverktyg, teman osv. Google har en bra guide som du kan läsa här. 

Bilden ovan visar jag var man hittar koden som ska läggas in på hemsidan om man har “Gamla Google Analytics”. Man klickar först på kugghjulet “Administratör” längst ner i vänster hörn. Om man startar ett nytt konto idag vill de att man använder Google Analytics 4 som lanserades i december 2020. Då ser det lite annorlunda ut. Gå då på: 

  1. Administratör (längst ner till vänster)
  2. Dataströmmar (Klicka sedan på domännamnet
  3. Sedan kan du välja att konfigurera Global webbplatstagg (gtag.js) eller Google Taggstyrning

Skapa en rapport i Google Analytics

Jag vet hur vardagen är som företagare. Det är väldigt mycket som man borde göra och för många av er är marknadsföring lika intressant som bokföring:) Därför är jag medveten om att det är ganska höga trösklar för att komma igång och sedan kontinuerligt logga in på sitt Analyticskonto. Därför vill jag uppmana er alla att sätta upp en standardrapport som ni sedan ställer in att skickas till er mail med jämna mellanrum. På det sättet kan ni förenkla arbetet för er och dessutom ökar chansen att det faktiskt blir av. Det gör ni bäst genom att koppla ert Google Analyticskonto till Google Data Studio som är ett annat grymt verktyg från Google, det är även där lite krångligt att komma igång men när du väl får ut datan är det grymt!

Nyckeltal för utvärdering

Jag brukar säga att man ska se sin hemsida som en säljare som är på jobbet 24 timmar om dygnet 7 dagar i veckan. För att utvärdera om säljaren gör sitt jobb finns det en uppsjö av nyckeltal att utvärdera och följa kring hur er hemsida levererar. Exakt vilka nyckeltal ni ska följa måste ni fundera på själva men jag visar några grundläggande vyer på bilderna nedan, hoppas att det hjälper er komma igång! Menyn ligger till vänster på bilderna och ni ser vilka knappar jag tryckt på för att få upp respektive rapport.

Bilderna ovan är ju bara ett enkelt axplock av de färdiga rapporterna som kan vara en bra start för småföretag likt mitt eget. Det finns mängder av rapporter i Google Analytics och detta är bara en start:) I nästa steg kan du börja skapa skräddarsydda egna mål, sätta upp mätning för e-handel och mycket mer.

Sammanfattning

Det här kan verka komplicerat och om du blir förvirrad av att ens försöka komma igång själv så rekommenderar jag dig att be din webbbyrå installera detta åt dig. Det är troligen så att de redan skapat ett konto till dig när hemsidan byggdes, be i så fall bara de att lägga till dig som användare.

Jag tycker det är viktigt att ni förstår att det inte finns något självändamål att börja följa varje liten händelse på er hemsida. Det som är intressant är när du i nästa steg kan börja utvärdera och fatta insiktsfulla beslut utifrån datan. Förhoppningvis leder det till bättre marknadsföring, affärsutveckling och nya affärer.

Avslutande tips. 

Ladda ner Google Analytics-appen. Särskilt om du inte sätter upp en egen rapport. Då kan du iaf göra något nyttigt nästa gång du tar upp mobilen istället för att bara fastna i scrollandet på sociala medier;)

Behöver du hjälp? Anlita Fjällbyrån!

Vi försöker alltid att se utifrån helheten och just era behov. Vi guidar er genom djungeln av nyckeltal och hjälper er gärna att sätta upp en rapport eller en mer övergripande strategi för er digitala synlighet!

Här hittar du kontaktuppgifter.

Om ni behöver hjälp att starta, driva, växa är jag övertygad om att gänget på Näringslivsavdelningen gärna vill hjälpa er, om jag kan vara till någon användning får ni gärna höra av er:)

Lycka till!

Fjällhälsningar

Marcus Ståhl
0708252544