Så använder svenskarna internet 2022

Svenskarna och internet

Läs våra tankar om hur svensken använder internet och hur det kan påverka/gynna besöksnäringen. Svenskarna och Internet är en undersökning som genomförs av Internetstiftelsen varje år för att kartlägga svenskarnas internetvanor.

94% av befolkningen använder internet, och nästan alla gör det dagligen. Bland internetanvändare som är 8 år eller äldre har 94 procent använt sociala medier det senaste året och 84% av internetanvändarna använder sociala medier varje dag.

Sociala medier

Över 70% av internetanvändarna finns på Facebook, 64% använder Instagram och 38% har använt Snapchat de senaste 12 månaderna. Det dagliga användandet av Tiktok ökar till 12% men det får fortfarande ses som blygsamt jämfört med exempelvis Instagram på 48% dagliga användare. Det största sociala mediet utifrån hur undersökningen mäter är Youtube som når 79% av internatanvändandet men där är andelen dagliga användare förhållandevis låg och landar på 34%.

Jag hör ganska ofta företagare som undrar om deras målgrupp finns på exempelvis Tiktok och om de inte borde satsa där. Det kan man mycket väl göra men det finns alltid en alternativintäkt/kostnad. Ställ er därför först och främst frågan; Om ni kan frigöra 1-2 timmar i veckan var tror ni att den tiden ger störst effekt och affärsnytta? Då kanske ni landar i att det är bättre att gräva där vi står, eller så är het enkelt Tiktok vägen ni ska vandra.

Många jobbar hemma

Vi fortsätter att jobba hemifrån och framförallt bland tjänstemän tror jag att hemarbetet är här för att stanna. Så många som 75% av tjänstemännen har jobbat hemmifrån i någon utsträckning de senaste 12 månaderna, hela 21% av tjänstemännen uppger att de jobbar heltid hemifrån. Det genomsnittliga antalet arbetsdagar hemifrån bland heltidsarbetande har minskat från 3,5 dagar per vecka år 2021 till 3,2 dagar per vecka år 2022.

För besöksnäringen innebär det fortsatt en intressant möjlighet att locka longstay-gäster som arbetar från er destination/hotell under ett antal veckor. Det kan bland annat vara en ny möjlighet att täcka upp mellanperioder/lågsäsong. När fler vill förlänga semestern och jobba från platser de älskar istället för att drömma om platserna öppnas nya möjligheter för besöksnäringen.

Strömmande videotjänster

Drygt hälften använder strömmade videotjänster och playtjänster dagligen men så mycket som 90% av de tillfrågade uppger att de använder strömningstjänster. Personer födda på 90-talet är de som använder digitala och strömmande medietjänster mest av alla. Detta gäller tjänster för både film, tv, musik och poddar.

En spontan reflektion är att jag tycker mig se för lite resereportage hos streamingaktörerna. Hade inte världen blivit en lite bättre plats om vi fick mer kvalitativt innehåll från våra drömdestinationer som vi kunde njuta av från soffan?

Fler tittar på Vloggar än läser bloggar

18% av svenskarna har kollat på en vlogg de senaste 12 månaderna och 16% har läst en blogg. Först och främst kan man konstatera att bloggen inte är död, trots att man ofta hör det. Samtidigt har vloggen vuxit sig starkare och är idag mer populär bland svenskarna.

För dig som arbetar inom besöksnäringen skulle jag säga att den här trenden är positiv och öppnar en ny möjlighet, inte minst för destinationsbolag som arbetar med marknadsföring av ett resmål. Nu, om inte tidigare, är tiden att anamma videoinnehåll som en prioriterad del av er marknadsföringsstrategi. Man brukar säga att en bild säger mer än tusen ord och ska man marknadsföra en plats är jag övertygad om att video- och bildinnehåll skapar engagemang på ett helt annat sätt än ren text, givetvis är det kombinationen det optimala.

E-handel

85 procent av befolkningen har e-handlat det senaste året. Drygt 7 av 10 av pensionärerna har e-handlat och fler pensionärer än tidigare kan i år genomföra en betalning vid e-handel på egen hand.

Min fråga till besöksnäringen är när vi får se de första liveshoppinginitiativen för resor? Tänk en kvalitativ liveshow med inspirerande innehåll där framtida gäster får möjlighet att ställa sina frågor direkt under showen, en resa kanske inte är något man bokar exakt under livesändningen men man skulle exempelvis kunna ha erbjudanden som gäller under 24 timmar. Någon som är sugen att testa? Vi kan hjälpa er med produktionen.

Riktade annonser väcker oro

Ny lagstiftning har de senaste åren begränsat hur vi företag får använda individers personuppgifter, detta innefattar både IP-nummer, mailadresser, telefonnummer mm. Under året har diskussionen om cookies varit högaktuell, detta efter att Apple lanserat ett nytt operativsystem i alla iPhones och Macdatorer som kraftigt begränsat företagens tillgång till data och möjligheten att följa användarna. I Svenskarna och Internet uppger Internetanvändare i alla åldrar att riktade annonser väcker irritation och rädsla. Googlar man efter något på nätet så dyker det ofta upp reklam för det inom kort. 

Här kan du läsa mer om Google Ads.

It-säkerhet

Undersökningen visar också att många råkat ut för nätbedrägerier av olika slag. Positivt i det sammanhanget är att så många som 7 av 10 använder mobilt bank-id dagligen. Det innebär att allt fler digitala inloggningar sker säkert och inte med generiska lösenord. Vi vill också slå ett slag för att aktivera tvåfaktorautentisering, exempelvis har Google en app som heter Authenticator som gör dina inloggningar säkrare och betydligt svårare för bedragare att komma åt.

Hoppas att ni tyckte att insikterna var intressanta, dela gärna med en vän eller kollega.

Läs hela rapporten på Svenskarna & Internet.

Foto: Huvudbild Image by Rudy and Peter Skitterians from Pixabay.