Ett affärsutvecklingsprogram med fokus på digitalisering och hållbara affärer för besöksnäringen i Vemdalen - helt gratis!

Du som besöksnäringsföretagare i Vemdalen har nu möjlighet att ta del av ett gediget affärsutvecklingsprogram skräddarsytt för besöksnäringens behov och våra lokala förutsättningar.

18 Digitala träffar

Region Jämtland Härjedalen har upphandlat tjänster för affärsutveckling och stöd för besöksnäringen, Destination Vemdalen med Fjällbyrån som underleverantör är stolta att kunna presentera ett gediget utvecklingsprogram med fokus på digitalisering och hållbara affärer. Programmet utförs i två parallella omgångar, en för Destination Vemdalen och en för hela Härjedalen (exkluderat Destination Funäsfjällen och Destination Vemdalen).

Programmet genomförs digitalt och när du anmäler dig får du en länk som du använder för att ansluta till träffarna. Det är dessutom helt gratis för dig som företagare.

event-cover-2032 vemdalwen

Utmaning

Programmet sträcker sig över ett drygt år, start i oktober och avslutas under hösten 2022. Programmet innefattar 18 seminarier samt ett flertal instruktionsfilmer och mallar som ska underlätta för dig som företagare att utveckla verksamheten i den riktning du önskar. För att premiera dig att delta i så många delar som möjligt kommer Fjällbyrån att lotta ut fyra timmars individuell coaching bland de företag som deltar i 11 seminarier eller fler. Så signa upp dig redan idag!

Frågor gällande innehåll och upplägg vänligen kontakta Marcus Ståhl, marcus@fjallbyran.se. Frågor angående anmälan tas med Destination Vemdalen, info@vemdalen.se.

välkommen till DIGITAL BOOTCAMP

Digital Bootcamp

Nu har vi lanserat den digitala kunskaps-plattformen Digital Bootcamp. Där har vi samlat alla seminarier samt en mängd korta instruktionsfilmer och word/PDF mallar och mer innehåll kommer fram tills projektets slut, hösten 2022.

Gå in och skapa ett kostnadsfritt konto och kom igång med din utveckling redan idag! Här finns bland annat korta filmer för dig som vill utvecklas inom sökmotoroptimering, Google Analytics och Google My Business, affärsutveckling och hållbarhet.

Gå in på digitalbootcamp.se 

  • Välj ett användarnamn och din e-postadress och klicka på registrera.
  • Du får då ett mail med en länk. Klicka på den och välj lösenord och tryck på spara. (Kolla skräpposten)
  • Gå in på https://digitalbootcamp.se/courses/affarsutveckling-vemdalen-harjedalen/ klicka på logga in, skriv in användarnamn och lösenord.
  • Gå sen till mina kurser och klicka på kursen ”Affärsutveckling besöksnäringen i Vemdalen & Härjedalen”.
  • Här hittar du en introduktionsfilm som förklarar upplägget.
desk

Mallar & videoinnehåll

För att komplettera seminarierna har Fjällbyrån arbetat fram mallar och instruktionsfilmer som ska underlätta arbetet för er. Dessa kommer publiceras här och alla deltagare får tillgång till materialet gratis, bara skapa ett konto och logga in.

Här kan du ta del av hela schemat för alla seminarier

Hur går ditt bolag egentligen och vad vill du uppnå?

Vid det första mötet ger vi en introduktion till programmet, upplägget med seminarier, filmer och mallar. Vi pratar sedan om de grunder som företaget vilar på som man kanske inte alltid ger sig tid att tänka på. Ni får verktyg för att skapa en strukturerad överblick över företagets verksamhet, affärsidé och mål. Vi utgår ifrån företagens affär och nyckeltal och väver in besöksnäringens kundresa & hållbart företagande för att skapa förståelse och förberedelse inför kommande seminarier och workshops.

Datum: tisdag 5 oktober 2021 klockan 08.00-10.00.

Så skapar du en marknadsföringsstrategi!

Enkla knep att sätta en planering för din marknadsföring! Som företagare är det en ständig kamp mot klockan och ekonomin. Hur ska man få tiden att räcka och hur ska man prioritera sin tid. Med en tydlig plan blir det lättare att prioritera. Vi går igenom en mall, samt instruktioner för att fylla i mallen. Vi pratar även om vikten av data och uppföljning, i programmet ingår även en instruktionsfilm för hur du kommer igång med Google Analytics.

Datum: tisdag 12 oktober 2021 klockan 08.00-10.00.

Trendspaning med Robert Pettersson

Robert Pettersson är turismforskare och föreståndare för Turismforskningscentret ETOUR. Den 20 oktober gästas vi av Robert som också är ordförande i Destination Vemdalen AB. Robert presenterar på ett inspirerande sätt en bild av vilka trender som format turism och besöksnäring de senaste åren och vilka trender som särskilt formar besöksnäringen efter pandemin. I samband med seminariet finns tid för frågor till Robert samt tid för egna reflektioner för hur ditt företag kan möta framtidens efterfrågan.

Datum: onsdag 20 oktober 2021 klockan 08.00-10.00 för både Destination Vemdalen och Härjedalen.

Besöksnäringens kundresa - Från dröm till fotoalbum!

Hur kommer det sig egentligen att era gäster/kunder hittar er? Vilka kanaler påverkar egentligen kundens beslut och hur kan ni mäta och följa upp detta? Genom att bättre förstå gästens process mot ett köpbeslut och genom en strukturerad mall med instruktioner får du en ökad förståelse för dina kunders behov och hur du på bästa sätt kan attrahera nya.

Datum: tisdag 26 oktober 2021 klockan 08.00-10.00.

Marknadsföring i en föränderlig värld

Ett seminarie som ger dig ökad förståelse för det snabbrörliga digitala landskapet. Med nya insikter om vad dagens konsumenter förväntar sig kan du fatta smarta beslut. Du får tips för hur du på bästa sätt kan följa med i förändringarna utan att slå knut på dig själv.

Datum: tisdag 23 november 2021 klockan 08.00-10.00.

Så utnyttjar du Googlekraften

97% av Sveriges befolkning använder Google, 6 av 10 svenskar googlar dagligen. Google är allt som oftast ett avgörande steg på kundens köpresa. Vi går igenom nyttan av att synas i sökresultatet och hur man gör för att lyckas. Dagen innefattar Google My Business, Sökmotoroptimering och nämner även kort både Google Analytics och Google Ads.

Datum: onsdag 1 december 2021 klockan 08.00-10.00. Härjedalen bjuds in att deltaga tillsammans med Destination Vemdalen.

Effektivisera mera

Verktyg för en effektivare vardag som besöksnäringsföretagare. Vi går igenom olika tekniska lösningar som kan underlätta vardagen för dig som turismföretagare. Nya digitala lösningar som kan bidra till ökad lönsamhet. Även en mer ideologisk modell för att prioritera tid och resurser. Här ges även möjlighet till erfarenhetsutbyte.

Datum: tisdag 18 januari 2022 klockan 08.00-10.00.

Vikten av paketering och samarbete skapar synergier

Både i en digital värld och inte minst som del av en destination har ni företagare allt att vinna på att samarbeta och dra nytta av varandras styrkor. Dela varandras evenemang och erbjudanden. Under detta seminarie får ni inspiration från vår omvärld, tips och idéer samt möjlighet till att arbeta med egna paket och samarbeten.

Datum: tisdag 25 januari 2022 klockan 08.00-10.00.

Paketering av hållbara reseupplevelser i världsklass

Enligt statistik från Booking.com säger hela 82% att de vill resa mer hållbart. Så många som 68% vill att deras pengar ska stötta lokalt. Under två timmar djupkdyker vi i hur vi kan skapa mer hållbara upplevelser och paket. Vi arbetar tillsammans med mål att ha konkreta idéer att jobbat vidare med när mötet är slut.

Datum: tisdag 1 februari 2022 klockan 08.00-10.00.

Så skapar vi hållbara affärer för företaget och planeten

Under våren bjuder vi in till en seminarieserie om hållbara affärer. Tiden när man kan se hållbarhet som en sponsring/sidoverksamhet är över. Vi ska istället se det som en grundförutsättning som bidrar till både ekonomisk, social och ekologisk hållbarhet. Vi går igenom grunderna kring hållbarhet med tydligt affärsfokus, lyfter potentialen för hur ert hållbarhetstänk kan bidra till ökad konkurrenskraft. Under denna serie av seminarier får ni mallar, verktyg och mängder av inspiration som ska sätta fart på ert hållbarhetsarbete. Vi får tid att självständigt arbeta med våra affärsmodeller och nya idéer men också tid att dela tips och stötta varandra. Region Jämtland Härjedalen har varit med och arbetat fram en ny modell för hållbar affärsutveckling (Cirkulär Business Modell Canvas). Vi går igenom mallen, ”översätter” mallen till företagarens verklighet, ger er instruktioner och verktyg att jobba vidare.

Hållbarhet som konkurrensmedel – ditt hållbarhetsarbete

Grundläggande kunskap om hållbarhet och dess tre delar och varför det är viktigt och högaktuellt. Du får verktyg för att komma igång samt mall för inledande arbete. Vi går igenom en process för att börja skapa din egen hållbarhetsplan. Hur tänker gästen och hur vinner du konkurrensfördelar med ditt hållbarhetsarbete. Arbetet hålls av Jenny Ståhl.
Datum: onsdag 4 maj klockan 08.00-10.00

Hållbarhet som konkurrensmedel - Kommunicera hållbart

Med ett aktivt och medvetet hållbarhetsarbete som utgår från företagens förutsättningar och som kommuniceras tydligt mot gäst har företagare som prioriterar hållbarhet möjlighet att stärka sin konkurrenskraft.Vi tar nästa steg med affärsutvecklingsprogrammet med fokus på hållbara affärer. Andra seminariet handlar om hållbarhetskommunikation, smarta sätt att nå ut, goda exempel & vad ska vi tänka på? Med din kommunikation kan du hjälp gästen att göra hållbara val och främja önskade beteenden via Nudgeing. Arbetet hålls av Jenny Ståhl med gäster.

Datum: onsdag 11 maj 2022 klockan 08.00-10.00.

Datum: onsdag 11 maj 2022 klockan 08.00-10.00.

Hållbarhet som konkurrensmedel - restauratörer 

Restaurangnäringen skiljer sig från andra företag kring frågan om hållbarhet, vad du äter representerar i mångt den du är och vill vara. Därför har vi skapat ett eget seminarie enbart för dig som arbetar med mat och dryck. Vi inspireras av goda exempel och gör konkreta övningar för att sortera och prioritera i Ditt hållbarhetsarbete. Seminariet hålls av Julia Pearson, Hushållningssällskapet, rådgivare mat & landsbygd, tidigare ägare av Café Torget, Åre. Nominerat till regionalt hållbarhetspris 2016.
Datum: onsdag 18 maj 2022 klockan 08.00-10.00.

Utveckla ditt företag i en hållbar riktning!

Vi alla är medvetna om situationen för vår planet men vi är också medvetna om att vi vill ha mat på bordet och som företagare vill vi ha företag som växer och mår bra. Men finns det något sådant som en hållbar utveckling? Under tre träffar ska vi tillsammans utveckla våra affärsidéer. Genom inspiration, ny kunskap, workshops och samtal kommer ni att få förutsättningar att utveckla era företag och affärsmodeller i en mer hållbar riktning. Hur blir vi mer effektiva, hur kan vi bäst nyttja de resurser vi har och kan vi bli mer cirkulära i vårt arbetssätt? Det låter kanske svårt men det kommer bli kul! Anmäl dig redan idag;) 

Detta block riktar sig till dig som driver eller äger/deläger ett företag.

Arbetet hålls av Marcus Ståhl, träffarna kan komma att bli delvis fysiska om vi vill det. Kanske trevligt att träffas? 

Del 1: onsdag 25 maj klockan 08.00-10.00.

Del 2: onsdag 1 juni klockan 08.00-10.00. 

Del 3: onsdag 8 juni klockan 08.00-10.00. 

Tema ej bestämt, mer info senare.

Har du önskemål på teman som inte tas upp i programmet? Detta seminarie är avsatt för att lyfta aktuella frågor eller nya behov som uppkommer under året. Önskemål och idéer lämnas till Marcus Ståhl. Datum: tisdag 20 september 2022 klockan 08.00-10.00.

Avslutning & Samverkansmöte

Detta avslutande seminarie fokuserar på att ge er verktyg och tips för hur ni kan fortsätta utvecklas i ert företagande. Vi diskuterar hur ni kan samverka och stötta varandra även efter detta. Du får möjlighet att lyfta dina individuella utmaningar och problem. Detta hoppas vi ska skapa en grund för fortsatt samarbete.

Datum: tisdag 4 oktober 2022 klockan 08.00-10.00.

Vad väntar du på?

Tack för att du läst enda hit:)

Vi hoppas att du tycker att programmet låter intressant och att du vill delta för att stärka ditt eget företag och tillsammans utveckla besöksnäringen i Härjedalen. 

Arbetet finansieras av Region Jämtland Härjedalen, ERUF och Tillväxtverket. 

EUlogo_v_RGB
regionjh-logo