Lär dig grunderna i sökmotoroptimering, förstå hur det fungerar och ta del av våra 10 grundläggande tips för att komma igång och öka er synlighet hos Google. 

Det är Fjällbyrån i Jämtland som står bakom guiden. Vi erbjuder våra tjänster i hela landet men har en del extra ess i rockärmen för företag i fjällen och Jämtland. Vare sig du är verksam i Östersund eller Glen är du välkommen att höra av dig. Vi brinner för värdeskapande marknadsföring och småföretagande. Vi hjälper dig gärna att förbättra er synlighet hos Google. Hoppas att denna SEO-guide kan hjälpa dig!

Bakgrund

Enligt Svenskarna & internet använder 97% av svenskarna Google och 61% uppger att de använder sökmotorn Google dagligen. Varje dag genomförs över 55 miljoner googlingar bara i Sverige. Sökmotorerna är allt sol oftast en del av kundens köpresa, dels för att på ett tidigt skede hitta inspiration och info men också närmre köp för att ta del av recensioner, Hitta kontaktuppgifter och inte minst boka/köpa. Som företagare är det med andra ord tjänstefel att inte se över sin synlighet i sökresultaten. Sökmotoroptimering handlar om att optimera din hemsida och innehållet så att sökmotorer så som Google kan hitta dig online. Ju mer relevant och lätt man gör det för sökmotorerna desto högre upp kommer din hemsida att hamna i det organiska sökresultatet (organiska sökresultatet är det som inte är annonser). Och när ni hamnar högre upp kommer ni att få fler klick. Om ni lyckas optimera sidan för rätt sökord innebär det en enorm potential till ökad försäljning. I slutändan handlar SEO om att skapa en så bra användarupplevelse som möjligt för de som besöker din hemsida. Med ett kvalitativt innehåll, tilltalande rätt erbjudanden bra teknisk plattorm har du alla möjligheter att lyckas.

Varför jobba med sökoptimering? 

SEO som det förkortas på engelska (search Engine optimization) passar dig som;

  • Har en en långsiktig ambition med ditt företagande
  • Har produkter som är de samma över tid (alltså kan dra nytta av att synas på samma sökord över tid)
  • För dig som kan mycket om din produkt och därmed kan skapa kvalitativt och användbart innehåll för dina besökare att ta del av. 

Vad kostar det att synas i Googles sökresultat?

Precis som all marknadsföring kräver det en investering. Vill man synas högst upp redan imorgon är min starka rekommendation att du lägger upp en kampanj via Google Adwords (och skulle du behöva hjälp får du gärna höra av dig). Om du är mer långsiktig och vill ha besökare som hittar till din sajt över lång tid framöver, då är SEO är lämplig väg för dig. Exakt vad det kostar är svårt att säga då det inte går att köpa sig en plats, du måste förtjäna dina klick. Det gör du, kort och gott, genom att skapa riktigt bra och användarvänligt innehåll relaterat till de söktermer som du vill synas på. 

Optimera hemsida till lokala sökord 

Som ni har förstått vid det här laget så är Google och de andra sökmotorerna inte så dumma, de har enormt mycket data och lyckas hantera detta på mindre än en millisekund för att du ska få det absolut bästa möjliga resultatet varje gång du googlar. Det gör att om du exempelvis söker efter en frisör, då förstår Google att du troligen är på jakt efter en frisör i din närhet. Då många företag förlitar sig på kunder från den lokala eller regionala marknaden finns här en stor potential att synas på rätt sökning för just den målgrupp som du är intresserad av just när de söker. Är du frisör i Strömsund har du inget att vinna på att synas på sökningar i Skåne efter frisörer men om ”sökaren” befinner sig i ditt närområde har du allt att vinna. Därför är det grundläggande tipset att du skapa vara tydlig med vad du erbjuder, var du erbjuder dina tjänster och till vem. Det gör du enklast igenom att skriva utförliga och beskrivande texter på din hemsida. 

Olika sökord på kundens köpresa

Låt säga att du driver ett företag som säljer catering i Jämtland. Att då synas på sökord som exempelvis ”Bästa Catering i Jämtland” har troligen stor potential att skapa affärer för dig ganska snart. Om du däremot delar bra bufférecept på din sida och har en sida med samlade recept och därför rankar på ”bufférecept från Jämtland”, den typen av sökord kommer troligen inte att leda till köp idag, men kan långsiktigt bidra till ökad kännedom om er expertis och vad ni erbjuder.

När du funderar på vilka sökord du vill synas på som kan leda till nya affärer gäller det att du ställer dig in i kundens perspektiv. Det är exempelvis fler sökningar på ”Boende Jämtland” än ”Hotell Jämtland”, som hotellägare i Jämtland kan det därför kanske vara läge att skriva om att man erbjuder både ”boende” och ”hotell”. För att ta reda på hur många sökningar som görs på olika sökord kan du använda sökordsplaneraren som är ett av gratisverktygen i Google Adwords (för du annonserar). Där kan du skriva in de sökord som du vill undersöka, sen kan Google dessutom rekommendera andra kompletterande ord, kika även på dessa för att få lite nya perspektiv. 

När du valt sökord är mitt förslag att du testgooglar (i inkognitoläge) orden för att se vilka sajter som idag rankar topp 5. Besök sidorna och utvärdera deras innehåll. Därefter blir ditt mål att skapa bättre innehåll och användarupplevelse än dem. The game is on:) 

10 tips för besöksnäringsföretag som vill komma igång med SEO

(OBS. De flesta tipsen går att applicera på nästan vilken typ av bolag som helst).

  1. Skapa mer innehåll till er hemsida och arbeta kontinuerligt. Med mer innehåll kommer ni över tid att få fler besökare, kom ihåg att skriv relevanta texter som informerar och engagerar era potentiella gäster. Lägg in internlänkar (länkar som leder besökaren till en annan sida på er hemsida) till ert mest relevanta innehåll. 
  2. Välj ut lokala sökord där ni har bättre chans att synas och ni har större chans att sökningen leder till köp. Exempelvis är det troligen lägre konkurrens på söktermen ”Hotels in Östersund” än det är på ”Hotels in Sweden”. Likaså viktigt att optimera på svenska sökord ”Restauranger på Vemdalsskalet” som ligger nära till köp, en gäst på en viss destination går troligen inte ut och äter så många gånger under en vistelse, se därför till att de hittar er först. 
  3. Dra nytta av de aktiviteter som erbjuds i er närhet. I många fall är det aktiviteterna som är reseanledningen, och därmed också det som gästen söker efter. Hitta sökord som passar för er och skapa relevant innehåll om aktiviteterna på er hemsida.
  4. Försök synas eller på andra sätt skapa samarbeten med lokala bloggare eller bloggare som är nischade inom de aktiviteter som erbjuds i ett område. Omtalanden och ännu hellre länkar är alltid värdefullt.
  5. Utnyttja era besökare. Engagera era gäster att dela med sig av sitt besök, gärna recensioner på andra plattformar så som TripAdvisor, Google och Facebook men ännu hellre på egna bloggar och företagshemsidor (perfekt att berätta om konferensen på företagets blogg för att stärka företagets employer brand)
  6. Förvånansvärt få har skapat och optimerat sina konton på Google My Business som dessutom är gratis. In och gör’t! 
  7. Se det som en långsiktig investering. Med en mer innehållsrik och användarvänlig hemsida får ni fler relevanta besökare och har stor potential att även skapa nya affärer. Sökmotoroptimering är ett långsiktigt arbete och en investering.
  8. Optimera era bilder. Just vid planering av resor blir bilder allt viktigare i beslutsprocessen. Testa att bildgoogla några relevanta sökord och se till att det finns tilltalande och optimerade bilder från er bland sökresultaten. Och hur gör man nu det? Här kommer ett par tips: Lägg inte upp bilder som väger 12 MB, namnge bilderna efter vad de visar (och ta bort å, ä, ö), nämn sökfrasen i Alt-attributet.
  9. Säkerställ att du har sidor på din hemsida där dina viktigaste söktermer nämns i titel, rubrik och URL (samt att text och bild svarar på den söktermen/intresset. Titel kan vara den mest avgörande faktorn för om din sida kommer bli framgångsrik i sökresultatet så se till att den är bra och insäljande. 
  10. Skapa en artikel av era omdömen och recensioner. Som besöksnäringsföretag finns det säkerligen ganska många trevliga recensioner av er verksamhet i digitala kanaler. Dagens konsumenter lyssnar i stor utsträckning på andras omdömen, ni skapar dessutom trovärdighet. Om ni exempelvis är på topplistan på Tripadvisor i ert område kan det kanske följande var en bra SEO-rubrik ”ett av de bästa hotellen i XXX – Gästernas samlad omdöme”. 

Några avslutande don’ts 

  1. Använd inte identiska texter på flera sidor eller hemsidor. Se till att allt material som ni publicerar ska var unikt, men du behöver inte uppfinna hjulet. 
  2. Använd inte intetsägande URL’er som exempelvis /post-671617-8989/ eller med datum /2020-07-11 

Lärde du dig något nytt på artikeln? Vi hoppas det! Dela gärna artikeln med en vän eller kollega som du tror kan vara intresserad. Läs gärna mer om vårt erbjudande här.

Vill du få fler tips för ett förbättra er SEO? 

Maila Marcus på marcus@fjallbyran.se så bjuder han på ytterligare några tips som förbättrar er sökmotoroptimering. Tipsen är anpassade för besöksnäringen men funkar fint för många andra sektorer också. 

PSSST. GLÖM INTE ATT ANMÄLA DIG TILL VÅRT NYHETSBREV👇

3 Kommentarer

  1. […] pressverktyg, omvärldsbevakning, programmatiska annonsköp, tryckta medier, video, poddar, SEO, analys… Ja listan kan bli lång kring vad som idag får anses vara en del av en marknadsförares […]



  2. […] du få fler gratistips för ett förbättra er SEO? Börja med att läsa Marcus kompletta guide till sökmotoroptimering. Maila också Marcus direkt på marcus@fjallbyran.se så bjuder han på ytterligare några tips som […]



  3. […] Sökmotoroptimering: En kanal som följer med genom hela köpresan är sökmotorn (läs Google). Men söktermerna varierar genom resans olika stadier. I drömstadiet kan sökningar på aktiviteter, resmål, länder vara några exempel. Fundera på vilka söktermer som ligger i drömsteget för just er verksamhet. Läs mer om sökmotoroptimering. Lär dig mer om sökmotoroptimering […]